Komedija «Da li je čovek dobar ili zao?»

 

                              Komedija jednog čina

 

            «Da li je čovek dobar ili zao?»


Napomena: Svi likovi u komediji su izmišljeni.Svaka sličnost sa bilo kojom osobom je slučajna.


Mesto dešavanja: foaje Ekonomskog fakulteta u Beogradu, ispred 

oglasne table.Na oglasnoj tabli spisak ispita.

 

Lica:


Milomir: student ekonomije iz unutrašnjosti , selo kod Kosjerića.

Visok, zgodan telom, četvrtaste glave, krivih šiški.

U krem košulji sa zavrnutim rukavima i braon pantalonama sa faltama. Totalno retro.

Cipele blatnjave, sa kićankom.

Drži «stoun-wash» texas jaknu preko ruke.

U drugoj ruci torba- ceger iz koje viri mladi crni luk, jaja, kajmak.


Milodarka: student ekonomije  devojka iz unutrašnjosti , selo kod Obrenovca, iz vidno siromašne radničke porodice.

Osim sela, vašara i Beograda ništa drugo nije videla.

Obučena jeftino, napadno, sa velikim dekolteom i mini suknjom, krupna pa joj sve zateže.

Poluofarbana, na sred glave štipaljka za kosu sa štrasom, veštački nokti ( pre liči na pevačicu nego na studenta.).

Pokušava da priča beogradski ali joj ne uspeva.

 

Miroslav: student ekonomije, Crnogorac iz nekog sela kod Mojkovca, visok, crn, u kožnoj jakni.

Vidi se da ima novca, sat, narukvica, prsten, ogrlica- sve od zlata, krst u prvom planu, mobilni i kožna torbica ispod miške.

 

Milanka: student ekonomije, devojka iz Beograda, intelektualan tip, obrazovana, sva u hipi fazonu, duga suknja, dugačak mantil, cvetna široka bluza, torba sa knjigama vuče se skoro do ramena po podu. Vokmen.

Ima jasne filozofske stavove, ime dobila po babi.

Sa cvetom u kosi.

 


Ekonomski fakultet, ispred table sa spiskom ispita.

Stiže Miroslav, prepisuje sa table nešto u organajzer, zvoni  mu mobilni.

 

Miroslav: Alo, ko je to ?(viče) Kooo?Vazda me tražiš ?Evo sam doša da viđem koje ispite treba da platim…( zbuni se) ovaj, da polažem , ‘oću reći.

( sluša)…nema puno.Pet.No što ću, no ću ih upisat’oću reći polagat!

 

Pristiže Milodarka.Lupaju joj štikle o pod, žvaće žvaku, zveckaju joj minđuše, šušti kesa koju nosi…odmerava Miroslava koji od «silne»njene buke ne čuje sagovornika.

 

Miroslav (podiže obrvu gledajući Milodarku, odmerava je , muca)  Ovaj, ajde da se čujemo poslije, baterija mi popušta. Da,da…

( vraća mobilni telefon u džep jakne, pa gleda u Milodarku i njenu pozadinu, dok ona brzo prolazi pogledom po tabli, ništa ne zapisuje, kao da gleda a ništa ne vidi.)

 

Miroslav: Jes ti sa moju grupu?

 

Milodarka: Mooolim leeepo?

 

Miroslav ( glasnije): A jes ti đevojko, ljepotice sa moju grupu?

 

Milodarka: Nemam pojma o grupama ( glupavo i površno).

Reče mi sestra da nađem nazive tih nekih predmeta koje će ona, ovaj ( zbunila se, gleda levo desno), ja, u stvari, polagati.

( posmatra Miroslava pa ispravlja bluzu a grudi joj još više ispale iz dekoltea).

 

Miroslav: Ja sam sve prepisao. Ima pet.Nemoj trošiti vrijeme, da mi popijemo slatku kafu neđe, ljepotice?

 Stiže Milomir, sav dronjav, vidi se da je tek stigao iz sela, blatnjave mu cipele, nosi jaknu i torbu, u kosi još ima sena, sav smrdi na sir i balegu.Spušta torbu ispred table, gledaju ga upitno Miroslav i Milodarka.

 

Milodarka:Da znaeš ( sad već vuče akcenat po svomObrenovačkom selu) da bi mogli , ko sve ne ( poluglasno da ne čujeMilomir)studira ili pokušava da studira , da ti otpadne šatirung s glave?

 

Miroslav: Da se upoznamo. Ja sam Miroslav iz Mojkovac!

( pruža ruku Milodarki pa njenu prihvata da poljubi, a njoj neprijatno jer joj je lak okrzan, ali ne odustaje)

 

Milodarka: Milo mi je , Miroslave. Ja sam Milodarka iz … Beograda ( smeje se, sva ponosna žvaće žvaku otvorenih usta)

( U tom trenutku Milomir, koji sve vreme gleda tablu)

 

Milomir: I ja sam bre, Milomir. Đed mi dade tako lepo ime jer smo po tradiciji mili i  mirni, mirni smo ( kao za sebe klima glavom)

 

Milodarka ( da ne čuje Milomir): Možda ste po tradiciji mili, ali niste čisti! ( Mršti se jer Milomir smrdi na sir i balegu)

 

Miroslav: Viđe ovoga, lud si li, đevojka se sa mene upoznaje , tebi nijesmo ništ’rekli!

( kao ljutito staje ispred Milodarke, ispravlja se)

 

Milomir: Ne brini, neću vam upadam u reon, čuo sam svoj ime..

( pravda se polutiho, oseća strah od Miroslava, iako je viši i širi). Došao sam da prijavim ispite ( da bi skrenuo pažnju gleda natablu) auuu, al su poskupeli, ko dve kile sira!

 

Miroslav i Milodarka se zagledaju, stiže Milanka, sve joj se vuče po podu, puši, gledaju je svo troje u čudu, skida vokmen, slušalice sa glave i kaže:

 

Milanka: Šta je, niste nikada čuli za Dženis Džoplin?

 

Miroslav:Ko mu dođe pa taj?

 

Milodarka: To je neka, ženska, ali koja ne znam!

 

Milomir:  Jel to nova profesorka?

 

Milanka: E, jeste mi vi neki studenti?Kako li ste samo srednju školu završili?

 

Miroslav: Ne vrijeđaj! Moji su uvijek bili bogati! Pošteno smo sve platili!

 

Milodarka: A meni , da poživi moja sestra, postaću doktor nauka! Ona voli da uči i čita, jadnica…( ispravlja se isprsi, kao ponosna na sebe ili sestru!?

 

Milomir: Nije bilo lako, proznajem, ali kad zapne i bika smo znali da prodamo, neće više samo kajmak i sir…( češka se po glavi, kao razmišlja usput vadi seno iz kose i baca na pod)

 

Milanka: To sam mogla i da pretpostavim! Svako ima neku šemu po kojoj prolazi u životu! Ko ima para plati ( gleda ka Miroslavu), jer  “Para vrti gde burgija neće”, ko ima pametnu sestru ( gleda ka Milodarki) taj gleda što više sebe da unakazi, a ko sir siri…po ceo dan smrdi ( mršti se gledajući u Milomira)

 

Milodarka( kao uvređena, vidno uzrujana): Pa, šta, vidim da su se sve usrećile one pametnice što mnogo znaju, počev od moje pametne sestre!

 

Miroslav:Tako je , vazda šale zbijaju na njihov račun, moj rođak pošten ( ha, smeje se i klima glavom), eno još u Kolašin! A mi svi u Beograd!

( ponosno diže glavu i namešta se)

 

Milomir: E, bolje Kolašin, nego selo ( češka se po glavi i gleda svoje blatnjave cipele). Šta mi ovo društvo može dati! ?

( kao on uvređeno i uznemireno, pomalo tužno).

Obrađujem zemlju pa mi država na kraju  plati minimalno za maline, a ja po ceo dan jedem pasulj ( pa prdne!)i ležem u devet jer je i struja toliko slaba da jedva vidim i onaj dnevnik u pola osam!


( Svi klimaju glavom i staju na stranu Milomira, osim Milanke)

 

Milanka: Dobro, dobro, bre, šta ste se urotili protiv mene ?Sve što kažete je živa istina.Ali niste vi njen tvorac.

( Zauzima govornički stav, svi bulje u nju, Milodarka prestaje da žvaće žvaku, Miroslav se uozbiljio i približio a Milomir se ispravlja i pažljivo sluša)

Okolnosti i događaji u ovoj zemlji doveli  su vas u položaj da se snalazite. Ali ne treba da se prepuštate! Zašto vi ne budete krojač svoje sreće !?


( Pa ide od jednog do drugog pričajući sve u krug i zagledajući ih, a oni je prate pogledom ali se ne pomeraju već je pažljivo slušaju)

 

Zašto ne poradite na sebi, na svojim životnim stavovima, opredeljenjima i razmišljanjima?Nemojte biti površni! Budite vi pokretač svoje sreće i pozitivnih struja! Kada bismo se svi malo probudili i malo više menjali i ovo društvo bi se promenilo.

Možda bi nestala korupcija ( gleda u Miroslava), mito ( gleda u Milomira), sponzorstvo i prevara ( gleda u Milodarku)!

Probudite ono zaspalo dete u sebi i napravite od njega čoveka kakvog biste vi voleli da sretnete!

( Smirenijim glasom, jer svi prate i slušaju, klimaju glavama kao da ih mama kori!)

Videćete da ćete biti sretniji jer činite dobro, pre svega sebi, a ovaj vaš đavo okovan nemoralo-pohotnim aktivnostima će uminuti. Budite anđeo ( svi se blaženo osmehuju), pa ćete videti koliko anđela oko sebe okupljate.

 

Postiđeni klimaju glavama. Odlaze za Milankom.

Milodarka skida štipaljku sa glave i baca, Milomir skida kožnu jaknu i baca, ali se vraća da izvadi mobilni telefon, Milomir ostavlja torbu i baca teksas jaknu.

Milanka ih prati pogledom da li je svi prate i odlaze.

 

 

KRAJ

 

O malaplava

putujem, hoces sa mnom?
Ovaj unos je objavljen pod drame i označen sa , , , , , . Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

